MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM
MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM
pro školní rok 2024 – 2025
Základní škola a Mateřská škola Lutín příspěvková organizace
I. Úvod
Základní škola Lutín je plně organizovaná základní škola s 1. až 9. ročníkem. Zřizovatel školy je obec Lutín se sídlem v Lutíně. Pedagogové zastávají většinou funkci třídního učitele, pracuje zde výchovný poradce, speciální pedagog, školní metodik prevence a školní psycholog, správce informačních technologií, asistentky pedagoga, vychovatelky ŠD a provozní zaměstnanci. Preventivní program školy je součástí celoročního plánu školy. Na realizaci se podílejí všichni pedagogičtí pracovníci. Program je vyhodnocován pravidelně na pedagogických radách, schůzkách Školního poradenského pracoviště a podle aktuální situace jsou přestupky řešeny okamžitě.
S výchovným poradcem, školním psychologem a speciální pedagožkou je velmi dobrá spolupráce. Na škole je mapována situace jednak pomocí dotazníku, třídnických hodin, jednak pomocí Schránky důvěry fyzické i online podobě nebo při setkáních školního parlamentu (zástupci 3.-9.tříd). Zákonní zástupci jsou informováni při konzultačních hodinách, které poskytují pedagogičtí pracovníci kdykoliv po telefonické domluvě, popř. jsou informováni písemně.
II. Cíle preventivního programu školy (PPŠ)
Obecné cíle: Celoškolská realizace programu a změna postojů dětí ke zdravotnímu životnímu stylu.
Konkrétní cíle:
- Zdravý životní styl
- Řešení agrese, šikany, kyberšikany a dalších rizikových forem komunikace prostřednictvím multimédií, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie
- Řešení případného záškoláctví a krádeží
- Řešení závislostního chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling
- Prevence rizikových sportů, rizikového chování v dopravě a prevence úrazů
- Prevence sexuálního rizikového chování
- Posilování komunikačních dovedností (zvyšování schopnosti řešit problémy, konflikty, adekvátní reakce na stres, neúspěch, kritiku)
- Formování postojů ke společensky akceptovaným hodnotám (pěstování právního vědomí, mravních a morálních hodnot, humanistických postojů atd.)
- Vytváření pozitivního sociálního klimatu (pocit důvěry, na výkon, zařazení do skupiny, práce ve skupině vrstevníků, vytvoření atmosféry pohody a klidu bez strachu a nejistoty)
- Zvyšování sociální kompetence (odpovědnosti za chování a uvědomění si důsledků jednání, rozvíjení sociálních dovedností napomáhajících efektivní orientaci v sociálních vztazích)
Učitelé se v rámci jednotlivých předmětů zaměří na probírání následujících témat:
1. ročník: osobní hygiena, zdravé pracovní návyky, odpočinek, pitný režim, funkce rodiny, vzájemná úcta, důvěra, vztahy ve třídě
2. ročník: osobní hygiena, pitný režim, volný čas, dostatek pohybových aktivit, životní prostředí-škola, místo, kde bydlím, vliv stravy na zdraví, domov, důvěra, problémy v rodině, vztahy ve třídě
3. ročník: volný čas, dostatek pohybových aktivit, zdravá životospráva, pitný režim, vztahy v rodině a ve třídě, základní funkce lidského těla
4. ročník: volný čas, koníčky, zájmová činnost, nadměrné sledování televize, počítače (zdravotní rizika), sociální sítě, zdravá výživa, nežádoucí strava, správná komunikace mezi dětmi a mezi dětmi a dospělými, vztahy ve třídě
5.ročník: význam pohybu pro naše zdraví, zdravý životní styl, správná komunikace mezi dětmi a mezi dětmi a dospělými, sociální sítě, úcta k člověku, přírodě, nabídky aktivit pro volný čas, vztahy ve třídě
6. ročník: rozvoj komunikačních schopností a jejich řešení, dospívání, puberta, škodlivost alkoholu a kouření, rozvoj etického a právního vědomí, občanských postojů, včasná a důsledná spolupráce s rodiči, vztahy ve třídě
7. ročník: vysvětlení pojmu droga, fyzická a psychická závislost, stádia závislosti, důvody užívání drog, nebezpečí drog, zdravotní účinky, gamblerství, řešení životních situací a konfliktů, včasná a důsledná spolupráce s rodiči, nabídky aktivit pro volný čas, vztahy ve třídě
8. ročník: zvýšenou pozornost věnovat rizikovým skupinám žáků, drogy, sex, AIDS, kriminalita, kontakt s drogou, její odmítání, drogy ve společnosti, výchova odpovědnosti za své zdraví a zdraví ostatních, vytváření eticky hodnotných postojů a způsobů chování, důsledná spolupráce s rodiči, nabídky aktivit pro volný čas
9. ročník: orientace na kvalitu postojů a chování, besedy s odborníkem, systematická profesní příprava
III. Úkoly a činnosti
Potřebné informace budou žákům podávány s přihlédnutím k jejich věku. Na I. stupni ZŠ především v hodinách českého jazyka, prvouky, přírodovědy, vlastivědy, výtvarné výchovy. Na II. stupni ZŠ v hodinách výchovy k občanství a ke zdraví, přírodopisu, výtvarné výchovy, tělesné výchovy, chemie, člověk a svět práce.
Všichni žáci mohou využít Schránky důvěry (fyzické či online), Školního parlamentu, kde mohou své problémy a dotazy směrovat na výchovného poradce, speciálního pedagoga, školního metodika prevence, školního psychologa nebo pedagogické pracovníky.
1.stupeň ZŠ
- zvyšování příznivého klimatu ve třídních kolektivech – výlety, sportovní akce, projektová výuka, skupinová práce ve výuce, soutěže, škola v přírodě
- všestranný rozvoj osobnosti žáka
- zaměření se na včasné odhalování specifických poruch učení
- snaha o včasné diagnostikování nežádoucích patologických jevů v třídních kolektivech
- osvojování a upevňování základních návyků – hygiena, životospráva, poskytnutí základních informací z oblasti prevence experimentování s alkoholem a cigaretami
- široká nabídka zájmových útvarů – plnohodnotné využití volného času
- návštěvy divadelních představení a výchovných koncertů
- spolupráce s rodiči
2.stupeň ZŠ
- vytváření eticky hodnotných postojů a chování – výchova k odpovědnosti
- zaměření pozornosti na prevenci drogových závislostí, kouření, konzumaci alkoholu, vandalismu, násilí, sexuálního zneužívání, poškozování a samopoškozování
- volba správné životosprávy – poruchy příjmu potravy – mentální anorexie a bulimie
- přednášky, besedy, pořady věnované sexuální výchově a prevenci AIDS – využití školních CD a DVD
- akce zaměřené na zvyšování právního povědomí – nabídkový katalog programů primární prevence
- zvyšování příznivého klimatu ve třídních kolektivech formou organizování výletů, exkurzí, turistického či lyžařského kurzu, školy v přírodě
- organizování akcí směřující k oživení klimatu ve škole a zpříjemnění školního prostředí – sportovní akce, projektové dny
- pestrá nabídka zájmových útvarů
- účast v literárních, výtvarných, matematických, sportovních a jiných soutěžích
- monitoring vztahů v třídních kolektivech a práce s jeho výsledky, každodenní práce třídního učitele, cílem je vytváření dobré školní atmosféry a rozvíjení pozitivních vztahů mezi dětmi ve škole
- využití nabídky programů primární prevence, spolupráce s Centrem prevence
- spolupráce celého učitelského sboru, spolupráce s rodiči a sociálními pracovníky, spolupráce s PPP, spolupráce s místním obecním úřadem
IV. Organizace a struktura prevence
Výchovný poradce
Pracovník:
Výchovný pracovník koordinuje společně s metodikem prevence (popř. se speciálním pedagogem, školním psychologem) aktivity školy v oblasti prevence. Aktivně nabízí učitelům a žákům možnost poradit se o svých problémech, setkává se i s žáky, kteří jsou v některých případech ohrožení ve svém vývoji, sebepojetí, komunikaci s druhými. Komunikuje s pedagogy a sbírá podněty.
Učitelé se na výchovné poradce obracejí v případě:
výskytu agresivního chování ve třídě
signálů o potížích žáka (osobnostní, rodinné, vztahové)
náhlém a trvalém neúspěchu v učení
obtížné komunikaci, konfliktu s rodiči
porušování pravidel soužití ve škole žákem
krádežích ve třídách
Výchovný poradce diagnostikuje situaci. Navrhuje opatření, setkání zainteresovaných lidí, vede individuální konzultace s dětmi, s rodiči, informuje o kontaktech na další pomoc (adresář sociálních služeb apod.) linku bezpečí a další organizace. Může se zúčastnit třídních hodin, které organizují učitelé a zajišťují tak prevenci konfliktů a problémů žáků. Obrací se na sociální odbor, kurátory v případě podezření na problém v rodině či porušování zákona.
Metodik prevence
Pracovník:
Metodik prevence spoluvytváří preventivní program, podílí se na jeho realizaci. Komunikuje s učiteli v oblasti primární prevence, v případě vzniklého problému dává podněty k možné nápravě (projekt, spolupráce se speciálním pedagogem a školním psychologem, pedagogická účast na tematické akci atd.). Spolupracuje s institucemi a organizacemi v oblasti primární prevence (PPP). Koordinuje předávání informací o problematice soc. pat. jevů ve škole, dokumentuje průběh preventivní práce školy. Hodnotí realizaci preventivního programu.
Třídní učitel. Učitelé:
Učitelé se věnují v rámci své výuky rozvoji kompetencí žáků v oblasti sociálních dovedností, učí podle principů a metod v rámci koncepce školy. Oslovují a zapojují do řešení problémů výchovného poradce, speciálního pedagoga, školního psychologa a metodika prevence. Provádějí průběžnou diagnostiku žáků a třídy, vzájemně hodnotí uplynulé období, konzultuje případné problémy, navrhují opatření. Třídní učitel je v kontaktu s rodiči žáků své třídy prostřednictvím individuálních třídních schůzek, osobních setkání a dalších možností komunikace (e-mail, škola online, Teams, telefon, mobil).
Ředitel školy. Vedení školy:
Sleduje efektivitu prevence sociálně patologických jevů. Sleduje problémy
v kontextu celé školy a dělá personální a organizační opatření ke zlepšení vzájemného soužití ve škole. Účastní se v případě potřeby zásadních setkání rodiny a školy.
Aktivity pro žáky:
Problematika je řešena zejména v předmětech Výchova k občanství a ke zdraví, Přírodověda, ale i v dalších vyučovacích předmětech (Český jazyk, Chemie, Výtvarná výchova, Dějepis, Vlastivěda a Prvouka). Rovněž bude zapracována do programu školní družiny. Jde zejména o návykové látky (alkohol, kouření, nikotinové sáčky, vapování, drogy), náboženské sekty, rasismus, šikanu a trestnou činnost mládeže (krádeže atd.)
Aktivity pro rodiče:
Rodiče jsou seznamováni s problematikou drogové závislosti a patologických jevů a zdravého životního stylu. V případě vyskytnutí se problémů ve výchově dětí je možnost konzultací ve škole.
Aktivita pro pedagogy:
Možnost vzdělávání pedagogů 1. a 2. stupně. Sledování absence žáků, jejich zdravotního stavu a změn chování.
Spolupráce s ostatními odborníky:
Dle potřeby budeme navazovat spolupráci a osobně kontaktovat dětskou lékařku, Policii ČR, městskou policii, P-centrum, okresního koordinátora a PPP.
Spolupráce s dalšími zájmovými organizacemi:
Sportovní oddíly, ZUŠ, HZS-zejména pokud jde o koordinaci akcí při volnočasových aktivitách.
V. Metody a formy práce
Informační systém-školní řád (stanovit sankce za porušování školního řádu).
Otevřená výuka v jednotlivých předmětech.
Výcvik v sociálních dovednostech.
Dramatická výchova (nácvik v odmítání nabízených cigaret a jiných drog).
Výroba plakátů, letáků, koláží, spojené se zdravým životním stylem.
Metody sportovního tréninku.
Diskuse o případech uvedených v médiích.
Poradenská činnost.
Schránka důvěry (fyzická i online).
Školní parlament.
Na webových stránkách školy zveřejňování fotografií z akcí.
VI.Organizační opatření
Možnost využití konzultačních hodin.
Individuální třídní schůzky: Průběžné informace pro rodiče o chystaných akcích a možnosti se jich účastnit.
Na realizaci programu se podílejí všichni vyučující, a to buď v rámci vyučování, při vedení zájmových kroužků nebo uspořádání soutěže či jiné školní i mimoškolní akce.
VII. Závěr
Veškeré naše aktivity uskutečňované v rámci PPŠ směřují k tomu, aby se naše škola stala místem, kde vládne pozitivní atmosféra a vzájemná důvěra, místem, kde se jak žáci, tak jejich učitelé i zákonní zástupci cítí příjemně a bezpečně.
Cílem našeho preventivního působení je ve spolupráci s rodiči výchova žáka, který je odpovědný za způsob svého jednání a chování, je úměrně svému věku vybaven sociálními a komunikativními dovednostmi, cení si svého fyzického, ale i duševního zdraví a umí rozumně nakládat s informacemi a se svým volným časem. Uvědomujeme si, jak náročný úkol je to v době, kdy v některých případech selhává úloha rodiny a děti tak mnohdy nemají stanoveny hranice. Proto klademe důraz na soustavnou spolupráci se zákonnými zástupci našich žáků. Věříme, že se nám společnými silami podaří průběžně naplňovat cíle, které si v rámci prevence klademe.
vypracovala: Mgr. Martina Procházková