Učili jsme se s rorýsy a netopýry
Na konci března jsme se s žáky 7. ročníku vypravili do Pevnosti poznání v Olomouci. Účelem naší cesty byl zejména výukový program „Učíme se s rorýsy a netopýry“ jako téma do přírodopisu a navíc téma, které naše škola řešila nedávno v souvislosti se zateplováním budovy školní družiny a jídelny, kde měli rorýsi svá hnízdiště.
Jde totiž o to, že rorýsi, kteří se každoročně vracejí „z teplých krajin“, zalétají na svá stálá hnízdiště, což mohou být i odvětrávací šachty na budovách. Pokud se ale vrátí a jejich hnízdiště jsou zakrytá zateplením, nemohou zahnízdit a v tomto roce již nevyvedou mladé.
Kromě těchto skutečností nás zaujalo také to, že rorýsi (kteří nejsou, jak by se zdálo, příbuzní vlaštovek, ale patří do řádu svišťounů), loví, páří se a dokonce spí v letu.
Zajímavé bylo také povídání o netopýrech, při kterém jsme si mohli jednoho hendikepovaného jedince netopýra rezavého prohlédnout naživo a poslechnout si pomocí speciálního přístroje zvuky, které vydává a které jsou lidským uchem normálně neslyšitelné. Dozvěděli jsme se také, jak postavit pro rorýse či netopýra budku.
Neméně zábavná však byla i druhá část naší exkurze, a to expozice Rozum v hrsti, kde jsme mohli zhlédnout a také si zkusit vyřešit spoustu hlavolamů či matematických a fyzikálních pokusů. Hodně se nám líbil obří mozek, do kterého jsme mohli vstoupit, a někteří žáci si dokonce vyzkoušeli gyroskop, což je trenažer pro piloty akrobatických letadel.
V Pevnosti poznání jsme zdaleka neprošli vše, co je tam k vidění a k prozkoumání, proto se domnívám, že jsme tam nebyli naposledy a určitě se tam vrátíme, ať už se to bude týkat přírodopisu, či nějakého jiného tématu.
Mgr. Radka Chmelářová